Källkritik diskussionsklubbar

(åk 7-9, gy)

Denna övning utgår ifrån materialet från diskussionsklubbarna.

Läs mer om Diskussionsklubbarna här!

Uppgifterna kan antingen köras gemensamt i helklass, med läraren som diskussionsledare, enskilt eller i grupper.

Kan man tro att det som skrivs i protokollen verkligen är det som ungdomarna tycker och tänker? Hur stor del är påhittat och diskuterat för diskussionens skull, och hur mycket är individernas verkliga tankar? Särskilt i föreningen Lek och Allvar är detta en viktig fråga att ställa till materialet (läs t ex protokollet om när en yngling kan anses vara man s 41). Utgå ifrån källkritikens grunder och låt eleverna fundera över följande frågor till materialet:

1. Är källan äkta?

Är källan det den utger sig för att vara? Finns det skäl att misstro den?

2.Vem står bakom källan?

Vem har skrivit den? Är det någon man kan lita på?

3. Vad har källan för innehåll och vad är syftet med att presentera detta innehåll?

Känns informationen trovärdig?
Menar deltagarna verkligen det de för fram? Får protokollföraren med allt?  Finns det mer man bör tänka på kring detta?

4. Är innehållet tendensiöst (vinklat)?

Ofta står det att diskussionen får utgöra svar på frågan. Då ligger det mycket på protokollföraren om allt kommer med. Vad händer om protokollföraren tar tydlig ställning i en fråga som diskuteras? Är det risk för detta? Syftet med diskussionsklubben är ju samtidigt att träna sig på att delta i mötesformen och den demokratiska processen. Protokollet justeras också av andra deltagare på mötet. Innebär det en säkerhet för återgivningen?

5. Hur presenteras informationen?

Är det välskrivet? Slarvigt? Fullt av fel? Är det lätt att få en överblick över innehållet? Är protokollen justerade? Finns det kommentarer till diskussionen i någon annan bok? Om svaret är ja på någon av dessa frågor – spelar det någon roll för trovärdigheten?

6. Vem är målgrupp?

Vem riktar sig källan till? Är det en särskild grupp? Allmänheten? Personer med visst intresse eller en viss åldersgrupp?

7. Hur aktuell är informationen?

Hur gammalt är materialet? Hur lång tid gick från det att diskussionen förs tills att protokollet skrivs? Titta gärna på diskussionen om man kan kräva att ett protokoll ska skrivas om – Lek och Allvar s 51

Kommentera