Diskussioner och demokrati

Diskussioner och demokrati (åk. 9, gy)

 

Alla tycker inte lika och så har det alltid varit. I en demokrati kan det finnas en mångfald av idéer och intressen som existerar parallellt. Hur kan man då komma överens – i en klass, på en skola, i en kommun eller i ett helt land? Hur skapas demokrati helt enkelt?
Med utgångspunkt från några äldre dokument diskuterar vi dessa frågor. Här kan vi se hur ungdomar förr diskuterade frågor om droger, hur vi ska leva tillsammans, varför folk krigar osv.

Källor

*Diskussionsföreningen Tyst på Rödön:
Protokoll och stadgar 1890, protokoll 1892

*Ungdomsföreningen Lek och Allvar i Ås:
Protokoll och stadgar 1902, 1903

Övningar

Jämför stadgarna för Diskussionsföreningen Tyst och Ungdomsföreningen Lek och allvar, vilka kunde bli medlemmar i dessa båda föreningar? Titta även i protokollet från Diskussionsföreningen Tyst den 20/4 1890. Vilka var argumenten för respektive mot kvinnliga medlemmar? Hur stämmer stadgarna och deras diskussion med din syn på demokrati?

Titta i protokollet för Lek och Allvar den 23/12 1902. Vilket tilltalsord och hälsningsfras beslutade man att använda sig av i klubben?

Läs i protokollet för föreningen Tyst den 1/2 1891. Diskussionen för dagen handlade om krig och varför krig var nödvändigt. Gör en genomgång av deras argument och jämför med din och klassens syn på krig. Är det samma anledningar till idag? Finns det överhuvudtaget några bra skäl till att föra krig mellan stater och mellan grupper av människor?

Läs protokollet från föreningen Lek och Allvar den 4/1 1903 där klubben diskuterar språk och dialekt. Jämför deras syn på jämtska och svenska med din och klassens syn. Tycker ni lika?

Titta i protokollet från föreningen Lek och Allvar den 5/4 1903. Klubben diskuterade då frågan ”När kan en yngling anses som man?”. Följ deras diskussion och jämför med din egen syn på saken. Vad anses manligt idag? När ansågs man vara vuxen då, och vad tycker ni idag?

Kommentera