Ida – källkritik

Förmågor

Att använda en historisk referensram

Kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap

Övning Julafton 1904

Julen 1904 får Ida Larsson en dagbok i julklapp av sin tant Emma. Under det kommande året, 1905, skriver hon nästan dagligen i dagboken om saker hon är med om. Ida är då 12 år och bor i Östersund.
I den här uppgiften ska du få läsa Idas anteckningar från julen 1905, och avgöra om man kan använda dagboken som en historisk källa. Och i så fall till vad?

Ida_larsson_24_dec_hela_rätt Ida_Larsson_avskrift_jul

 

 

 

 

Läs originalet                                                                             Läs avskriften

Stämmer det  att …?                                                            Ja                            Nej

  •  Att alla barn fick julklappar 1905
  •  Dopp i grytan är en gammal tradition
  •  Idas familj bor nära sin faster
  •  Så var det ofta förr i tiden
  •  Ida tillhör en ganska rik familj
  •  Ida är ganska taskig mot sina kompisar
  •  Ida gillar godsaker

Läs källkritiskt

  • I vilket syfte skriver man en dagbok? Finns det någon ”tendens” i en dagbok som historisk källa?
  • Till en början fick Arkivet bara in en avskrift av dagboken, som Idas son Gösta har gjort. Först senare lämnades även originalet in. Tycker du att avskriften och originalet är lika mycket värda som källor? Motivera!
  • Läs både originalet och avskriften riktigt noga och se om det finns någon skillnad i texterna! Vad är det för motiv på tavlan Karin har målat?
  • Tror du skillnaden mellan original och avskrift är medveten?
    Kan det finnas orsaker till att Idas son medvetet skulle vilja skönmåla eller förvränga någonting i sin mammas dagbok?
  • Vad ser du för likheter och skillnader om du jämför hur Ida firade julafton och hur du själv firar julafton?

Kommentera